به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران به نقل از رویترز از آنجائیکه هر روز بر تعداد افرادی که به اینترنت روی میآورند تا کارهای روزمره خود را انجام دهند، بیشتر میشود. بانکها و نهادهای مالی به تعداد فزایندهای به مشتریان انگلیسی خدمات بانکداری آنلاین ارایه میدهند.
در همین راستا، انجمن پرداختهای انگلستان APADS- از سال 2001 تا 2006 آماری را ارایه داده که نشاندهنده رشد پنجساله خدمات تلفنی، بانکداری آنلاین و تجارت الکترونیک است. این آمارها حاکی از آن است که تعداد افرادی که در انگلستان از خدمات بانکداری آنلاین استفاده میکنند در مجموع 174درصد رشد داشته و از 2/6 میلیون در سال 2001 به 17میلیون در سال 2006 رسیده است.این رشد چشمگیر در استفاده بیش از 55نوع خدمات بانکداری آنلاین بوده است.
ساندراکوین، مدیر ارتباطات انجمن پرداختهای انگلستان اظهار داشت: « تحقیقات ما نشان میدهد که هر روز افراد بیشتری به اینترنت روی میآوردند و ترجیج میدهند امور مالی خود را بیشتر از طریق اینترنت انجام دهند تا تلفن. این در حالی است که اکثریت کاربران خدمات آنلاین جوانان هستند,که به عنوان بخشی از کاربران، سهولت و کارایی خدمات را مدنظر قرار میدهند.
بر اساس این گزارش اکثر بانکهای پیشرو و نهادهای مسکن عمده در انگلستان شرایطی را برای مشتریان فعلی و آتی خود فراهم میآورند تا از طریق اینترنت در انگلستان حسابهای جاری و پسانداز افتتاح کنند. در واقع بانکداری آنلاین تا آنجا پیشرفته که برخی مؤسسات مالی می توانند شرایطی را برای مشتریان خود فراهم آورند تا افتتاح حسابهای پسانداز صرفاً از طریق اینترنت صورت پذیرد.
این گزارش می افزاید: برای مشتریان بانکی افتتاح حساب اینترنتی بهترین گزینه بوده است زیرا با شرایط زندگی شخصی افراد متناسب است.
بنابر تحقیقات انجام شده، کاربران بانکداری آنلاین در هر سال نسبت به بانکداری غیر اینترنتی خریدهای بیشتری از طریق اینترنت انجام میدهند. آمارها نشان میدهند که بانکداری آنلاین هر سال 2/29 خرید انجام میدهند، در حالیکه بانکداران غیراینترنتی تنها 4/16کالا در هر سال خریداری میکنند.اما به رغم رشد روزافزون افرادی که امور مالی خود را روزانه از طریق اینترنت انجام میدهند، گزارشهای فراوانی مبنی بر کلاهبرداریهای اینترنتی وجود دارد که هشدار جدی برای بانکداری در فضا سایبر است.
با این حال، توصیه ساندراکوین در این زمینه نشان میدهد که موارد بسیار سادهای وجود دارد که بانکداران و خریداران آنلاین میتوانند برای مصونیت از جرائم اینترنتی انجام میدهند. او ادعا میکند: « با پیگیری موارد کوچکی، همچون اطمینان از بروز کردن کامپیوتر شخصی، نصب نرمافزار آنتیویروس و برنامه شخصی Fire Well شما میتوانید احتمال اینکه در معرض کلاهبرداریهای آنلاین قرار بگیرید را به حداقل برسانید.